مقالات خودشناسی | رویکرد ارگانیسمی

تعریف خودشناسی و رویكرد ارگانیسمی


در خودشناسی، فرد به شناخت و تحلیل خود و ویژگی‌هایش می‌پردازد تا بتواند روابط اجتماعی خود را بهبود بخشید و بهترین نسخه از خودش را به دیگران نشان دهد. در حالی که در رویکرد ارگانیسمی، با توجه به اینکه هر فرد به تنهایی نمی‌تواند به اهداف ارگانیزاسیون دست یابد، تمرکز بر روی هم‌افزایی و همکاری بین اعضای گروه قرار می‌گیرد. در این رویکرد، هر فرد به عنوان یک عضو از سازمان تلقی می‌شود که با مشارکت در کارهای گروهی به دستیابی به هدف مشترک کمک می‌کند.

تعریف خودشناسی و رویكرد سرشتی

در رویکرد سرشتی، نیز تاکید بر شخصیت و هویت فردی قرار دارد. در این رویکرد، فرد با توجه به نیازهای خود و شخصیت خود، کارهایی را انجام می‌دهد که باعث رسیدن به رضایت و خوشبختی او می‌شود. در این رویکرد، توجه به ارتباط با خدا و جهان غیب نیز وجود دارد و این ارتباط می‌تواند به خوشبختی و آرامش فرد کمک کند. به عنوان مثال، تلاش برای انجام نماز و اجرای وظایف دینی، در این رویکرد به عنوان یکی از راه‌های رسیدن به خوشبختی و آرامش دیده می‌شود.

رویكرد ارگانیسمی و سرشتی گلدشتاین :

كورت گلدشتاین (Kutr Guldstein) روانشناس خوب مفهوم خود شكفتگی self Actualizationرا به معنای تمایل آفریننده و سازنده طبیعت آدمی است در نظریه خود بكار می برد بنابراین انگیزه اصلی فعالیت آدمی عبارتست از احساس خلأ یا نقص و میل به رفع آن است، این فعالیت كه برای پر كردن خلاء یا دفع نقص است “ خودشكفتگی “ نام دارد و بلحاظ اینكه آدمی از حیث آمال و آرزوها و هدفها و استعداد های ذاتی، و همچنین از حیث عوامل فرهنگی و اجتماعی كه بر آنها اثر می گذارد، با هم فرق دارند چگونگی خود شكفتگی آنها نیز با هم فرق خواهد داشت (سیاسی ،۱۳۷۱)

نظریه مارکس رویكرد درباره پردازش اطلاعات:

ماركس (markus) بر این باور است كه شكل گیری ساختار شناختی انسان در مورد “ خود “ همانند شكل گیری در سایر پدیده هاست به این ساختارهای شناختی “ طرهواره های مربوط به خود “ گفته میشود. طر هواره های مربوط به خود، تعمیمهایی است شناختی درباره خود، كه از تجربیات گذشته حاصل شده و پردازش اطلاعات مربوط به خود را سازماندهی و هدایت می كند. ماركوس بر این عقیده است كه افراد دارای طرهواره های مربوط به خود باید بتواند به راحتی به پردازش اطلاعات مناسب بپردازد. شواهد رفتاری مناسب را بازیابی كند و در مقابل شواهدی كه مغایر با این طرهواره ها است مقاوت كند (پروین ، ترجمه جوادی وكدیور، ۱۳۷۴).

نظریه پروین درباره پرداش اطلاعات


روانشناسان پردازش اطلاعات بر این باورند كه “ خویشتن “ در واقع، مجموعه ای از خودهاست كه در هم بافته شده اند. خودهای متعلق به این مجموعه، در بعضی از ویژگیها مشتركند و در سایر خصوصیات از یكدیگر متفاوت ، یكی از خودهای مهم این مجموعه “ خودهای محتمل “‌ است این خودها بیانگر آرزوها وترسهای انسان درباره رویدادهایی است كه در آینده ممكن است برایش پیش بیاید و بعضی از افراد دارای مجموعه پیچیده ای از خودها هستند و بعضی دیگر از مجموعه ساده ای برخوردارند (پروین ، ترجمه جوادی وكدیور ، ۱۳۷۴).

شخصیت فردی و تأثیر تعامل خودها و اولویت‌بندی بر آن

از دیدگاه روانشناسی، تعامل بین این خودها و اولویت‌بندی آن‌ها باعث شکل‌گیری شخصیت فردی می‌شود. در واقع، شخصیت فردی به مجموعه‌ای از رفتارها، احساسات، واکنش‌ها و نگرش‌ها گفته می‌شود که توسط این خودها شکل گرفته است. برای مثال، فردی که بیشتر از خودهای محتملش استفاده می‌کند، تمایل دارد به شکلی اضطراب‌زده به آینده نگاه کند و از رویدادهای آینده نگران باشد.

شخصیت جمعیتی چیست؟

همچنین، مجموعه‌ای از خودها به شخصیت جمعیتی نیز کمک می‌کنند. در واقع، شخصیت جمعیتی به مجموعه‌ای از خصوصیات فردی گفته می‌شود که با توجه به سبک زندگی، ارزش‌ها، اعتقادات و فرهنگ جامعه، شکل گرفته است

این شخصیت جمعیتی می‌تواند رفتارها، نگرش‌ها و تصمیم‌گیری‌های افراد را تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال، در یک جامعه مذهبی، شخصیت جمعیتی ممکن است شامل ارزش‌های مذهبی، اخلاقی و خانوادگی باشد که باعث می‌شود افراد بیشتر به فعالیت‌های مذهبی، رعایت اخلاق و ارتباط خوب با خانواده تمایل داشته باشند. در این حالت، شخصیت جمعیتی به عنوان یک قدرت تأثیرگذار بر رفتار و نگرش افراد در جامعه عمل می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *